werta werta .

werta

راهنمای انتخاب رشته در رشته حقوق

 

دانش آموختگان رشته حقوق باید از جسارت ، قدرت استدلال ، خلاقیت ذهنی و فن بیان خوب برخوردار باشند. در کل باید گفت که نحوه استدلال و فن بیان، ابزار کار یک حقوقدان است. تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسه ، توانایی استفاده از کتب فقهی ، قدرت استنباط بالا، آشنایی کامل با ادبیات زبان فارسی، منطق، عربی و جامعه‌شناسی از ملزومات این رشته است. سخنوری و همچنین قدرت قلم و نویسندگی از فضایل یک حقوقدان است و یک حقوقدان باید با تکیه بر قلم و یا سخن، نظریه و یا تفکر حقوقی خود را نشر دهد یعنی یک حقوقدان باید بتواند کسانی را که مورد خطاب اوقرار می‏گیرند و یا دادگاهی را که مأمور رسیدگی به دعوا است، با زبان سلیس و بلیغ قانع کند. چنین نیست که همه‌ مسائل در قوانین خلاصه ‌شود و کسی که قوانین را بداند، حقوقدان باشد، بلکه نقش مهم حقوقدان در به کاربردن فنون و هنرهای خاصی است که باید آنها را بیاموزد و برای به دست آوردن قواعدی که در متون قوانین نیامده است، از آنها استفاده کند.

بیشتر اساتید دانشگاهی معتقدند که یک فارغ التحصیل مقطع لیسانس، دانش و توانایی لازم را برای انجام کار تخصصی در رشته تحصیلی خود ندارد از همین رو نباید انتظار شغلی ایده آل و مطابق میل خود را داشته باشد. اصولا در مقطع لیسانس رشته های علوم انسانی، بیشتر اطلاعات، کلی بوده و اطلاعات تخصصی و کاربردی در مقاطع فوق لیسانس و دکتری ارائه می گردد. اما رشته حقوق از جمله رشته هایی است که از این قاعده مستثنی است و یک لیسانس حقوق می تواند کار مشخصی را که تخصص او است، انجام دهد و در این زمینه فرقی میان لیسانس و فوق لیسانس یا دکتری نیست.

اما در کل یک حقوقدان مستعد می تواند پس از اخذ مدرک لیسانس و با تکیه بر معلومات خود در شغل‏های متنوعی مثل وکالت دعاوی دادگستری ، قضاوت، مشاور حقوقی بانک‏ها ، شهرداری‏ها، شرکت‏ها و وزارتخانه‏ها و سردفتری دفاتر اسناد رسمی و کارشناس حقوقی و... اشتغال یابد.

لازم به ذکر است که اکثر فرصت های شغلی موجود برای فارغ التحصیلان حقوق، از جمله قضاوت، وکالت، تصدی دفاتر اسناد رسمی و تصدی دفتر ازدواج و طلاق امتحان ورودی دارد و فارغ التحصیلان حقوق پس از پذیرش در امتحان ورودی و گذراندن یک دوره کارآموزی، می توانند در مشاغل موردنظر فعالیت نمایند.

از سوی دیگر در برخی مشاغل مانند وکالت، تنها به افرادی اجازه شرکت در آزمون داده می شود که دارای دانشنامه لیسانس باشند به عنوان مثال اگر شخصی که لیسانس روانشناسی دارد و کارشناسی ارشد و دکتری خود را در رشته حقوق پشت سر گذاشته است متقاضی شرکت در آزمون وکالت باشد، از شرکت او در این آزمون ممانعت به عمل می آید زیرا اساس کارهای حقوقی لیسانس حقوق است.

الف- پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد

گزینش نهایی در هر یک از رشته های امتحانی از بین داوطلبانی که حد نصاب نمره علمی لازم را بر اساس مواد آزمون احراز کرده باشند، با توجه به ضوابط قانونی انجام خواهد شد.

گزینش نهایی ، بر اساس نمره کل حاصل از 80 % نمره آزمون و 20 % معدل دوره کارشناسی انجام خواهد گرفت. اعمال 20 % معدل دوره کارشناسی بر اساس مصوبه کمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون تحصیلا ت تکمیلی به صورت تراز اعمال خواهد شد.

1- فارغ التحصیلان رتبه اول دوره کارشناسی:

برای فارغ التحصیلان رتبه اول دوره کارشناسی در هر کدرشته محل، یک ظرفیت مازاد علاوه بر ظرفیت اعلامی از سوی دانشگاه ها در دفترچه انتخاب رشته تخصیص داده می شود و این قبیل فارغ التحصیلان در گزینش نهایی ابتدا در هر اولویت انتخابی با سهمیه ثبت نامی و در صورت عدم قبولی، با سهمیه رتبه اول گزینش خواهند شد، بدیهی است این قبیل فارغ التحصیلان نیز همانند سایرداوطلبان باید حدنصاب نمره علمی لازم را احراز نمایند.

2- سهمیه رزمندگان:

20% ظرفیت در هر رشته محل به رزمندگان واجد شرایط که حدنصاب نمره علمی لازم را احراز کرده باشند، اختصاص می یابد.

3- امتیاز برگزیدگان علمی دوره کارشناسی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی:

سازمان سنجش حداکثر تا سقف 3 نفر در هر رشته محل از ظرفیت دوره های بالاتر را به افراد واجد شرایط زیر اختصاص خواهد داد:

- برگزیدگان رتبه های اول تا سوم المپیادهای علمی دانشجویی با معرفی دبیرخانه المپیاد و کسب حدنصاب علمی برابر 80 % نمره آخرین فرد پذیرفته شده در همان رشته آزمون.

- دانشجویان نمونه کشوری، رتبه های نهایی اول تا سوم جشنواره های معتبر علمی و همچنین دانش آموختگان رتبه اول دوره کارشناسی ، به شرط کسب حد نصاب علمی برابر 90 % نمره آخرین فرد پذیرفته شده.

تذکر مهم: با توجه به محدود بودن امکانات دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و نیز ضرورت توزیع عادلانه امکانات مذکور بین متقاضیان، هر یک از داوطلبان ورود به آموزش عالی در هر یک از مقاطع تحصیلی تنها برای یک بار می توانند از امکانات دولتی استفاده نمایند. لذا پذیرفته شدن برای بار دوم در دوره های روزانه مستلزم پرداخت شهریه معادل دوره شبانه خواهد بود.

منبع: sanjeshserv


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۱۵:۵۳ توسط:werta موضوع: نظرات (0)